به گزارش گیل مانا، شهرام مومنی امروز ۱۲ آذرماه در گفتوگو با روابط عمومی درباره عملکرد این سازمان در ۸ ماهه سال ۱۴۰۴، اظهار کرد: سازمان آتشنشانی رشت با برخورداری از ۱۵ ایستگاه آتش نشانی ، مجموعاً نسبت به پوشش ۵ هزار و ۲۲۲ مورد حریق، حادثه و خدمات ایمنی اقدام کرد که در مجموع نسبت به مشابه سال گذشته ۳۱ درصد افزایش داشت و در این مدت با میانگین زمان رسیدن ۴ دقیقه و ۱۳ ثانیه تلاش شد تا رسالت خود در حفظ ایمنی شهروندان را به انجام رسانند.
وی، با قدردانی از تلاشهای شبانهروزی پرسنل، خطاب به تمامی تیمهای عملیاتی آتشنشان افزود: خدا قوت و خسته نباشید به تمامی عزیزان آتش نشان؛ کار آتشنشانی، ستیز روزمره با غیرمنتظرهترین و خطرناکترین شرایط است و لحظهای درنگ در آن میتواند به قیمت جان انسانها تمام شود.
رئیس سازمان آتشنشانی رشت در ادامه با تاکید بر اینکه در هشت ماه گذشته ۵ هزار و ۲۲۲ مورد عملیات در سازمان آتشنشانی رشت پوشش داده شد، گفت: در جریان رخداد ۲ هزار و ۶۰ مورد آتش سوزی، یک هزار و۹۸۱ مورد حادثه ویک هزار و ۱۸۱ مورد خدمات ایمنی؛ نجات یک هزار و ۵۹۹ تن از شهروندان در حوادث و آتش سوزی ها رقم خورد.
میانگین زمان رسیدن ۴ دقیقه و ۱۳ ثانیه
مومنی با بیان اینکه زمان، حیاتیترین عنصر در مدیریت بحران و ضروری است، گفت: شهروندان در زمان شنیدن صدای آژیر خودروهای امدادی، با هوشیاری کامل به آن توجه و همکاری لازم را داشته باشند که در این مدت زمان رسیدن نیروهای آتشنشانی در حوادث درون شهری با میانگین ۴ دقیقه و ۱۳ ثانیه” همچنان با قدرت درمیانگین شاخصهای جهـانی قرار دارد.
تنوع خدمـات آتشنشانـی: فراتر از آتش سوزی
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد که خدمات آتشنشانی تنها محدود به اطفاء آتش نیست و افزود: از مجموع خدمات ما در این ۸ ماه، علاوه بر حریقهای منازل مسکونی (۴۵۹ مورد) و تجاری (۱۱۱ مورد) موارد دیگری مانند محبوس شدن در آسانسور (۱۴۶۰ مورد)، تصادفات، نشت گاز، عملیات نجات حیوانات وحشی و موذی و همچنین خدمات ایمنی مانند بستهشدن درب بدون محبوس شدن (۳۵۸ مورد) وجود داشته است. این آمار نشان میدهد آتشنشانان در بحث امداد و نجات بسیار فعال هستند.
۲۱۹ مورد محبوسشدن افراد: از قفل معیوب تا حبس کارگر در کارگاه
رئیس سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی رشت با تاکید بر اینکه ۲۱۹ مورد محبوس شدن افراد در اماکن طی ۸ ماه گذشت به آتش نشانان اطلاع داده شد، افزود: از محبوس شدن افراد در سرویس های بهداشتی بعلت نقص فنی قفل های درب تا گیر افتادن کارگر در تل دود بعلت قفل بودن درب کارگاه ها به شهروندان توصیه می شود: ضروری است که شهروندان در اسرع وقت نسبت به رفع نقص قفلهای معیوب سرویسهای بهداشتی و اتاقخوابها اقدام نمایند تا از حبسهای خانگی برای کودکان، زنان باردار و یا افراد سالمند جلوگیری شود. علاوه بر این مدیران پاساژها و مجتمعهای تجاری موظفند پیش از تعطیلی نهایی، بازدید و کنترل دقیقی داشته باشند تا اطمینان حاصل شود کسی در داخل جا نمانده است همچنین به صاحبان کارگاهها اکیداً توصیه می شود از قفل کردن درب کارگاه بر روی کارگران (حتی برای استراحت شبانه) از بیرون ساختمان به شدت پرهیز کنند، چرا که در صورت وقوع حوادثی چون آتش سوزی این حبس اجباری مسیر نجات را مسدود کرده و به سرعت به یک تراژدی مرگبار تبدیل خواهد شد.
اهمیت بیمه آتش سوزی و پوشش خسارات
آمارها نشان میدهد که از مجموع حریقهای مسکونی، تنها ۲۰ درصد و از حریقهای تجاری نیز تنها ۳۱ درصد دارای بیمه آتشسوزی بودهاند و این نشان دهنده آن است که از ۴۵۹ خانه آتش گرفته در این مدت ۳۶۷ خانه فاقد بیمه آتش سوزی بودند.
اهمیت بیمه برای شهروندان
داشتن بیمهنامه آتشسوزی در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه، قطعا تأثیر بسیار مثبتی در کاهش بار مالی و روانی حادثهدیدگان خواهد داشت. این پوشش های مالی، شهروندان را قادر میسازد تا در کوتاهترین زمان ممکن، نسبت به بازسازی زندگی و محل کار خود اقدام کنند و عملاً از تبدیل یک حادثه به یک بحران خانمانسوز جلوگیری شود.
آموزش و پیشگیری؛ ضامن ایمنی پایدار شهر و شهروند
مؤمنی رییس سازمان آتش نشانی رشت ادامه داد: یکی از مهمترین وظایف و اهداف ما، ارتقاء سواد ایمنی شهروندان است. واحد آموزش سازمان در این مدت ۱۰۸ هزار و ۷۵۵ نفر ساعت آموزش به اقشار مختلف ارائه کرده است که معتقدیم بسیاری از حوادث بزرگ از یک بیاحتیاطی کوچک شروع میشود و آموزش خصوصا برای کودکان مهد و دبستان (۱۱ هزار و ۱۶۰نفر ساعت) بسیار حیاتی است، چرا که آنها سفیران ایمنی در خانواده و نسل آینده جامعه ایمن خواهند بود.
چالشها و موانع عملیات پیش روی آتش نشانان
این مسئول به پشت بام های بهم تنیده و چسبیده بدون دیوار آتش بر که یکی از دغدغه های بزرگ در آتش سوزی هاست ادامه داد: «تیمهای عملیاتی ما هنگام رسیدن به محل حادثه با چالشهای جدی مواجه هستند. کوچههای تنگ و باریک، پارک نامناسب و سد معبر خودروها توسط برخی شهروندان، تجمع برای تماشای حادثه در محلی نامناسب و…؛ نه تنها زمان حیاتی رسیدن به محل حادثه را افزایش میدهد، بلکه جان آتشنشانان و افراد گرفتار و حتی تماشا کنندگان را به خطر میاندازد لذا از شهروندان گرامی خواسته می شود همیشه مسیرها را برای حرکت خودروهای امدادی باز نگه دارند و نکات ایمنی را جدی بگیرند.
بازدید و نگهداری تجهیزات آتش نشانی در خانه و آپارتمان
مومنی با اشاره به اینکه بازدیدهای ایمنی ما با هدف کاهش حوادث صورت میگیرد، افزود: کارشناسان ما در ۸ ماهه سال جاری ۳۴۳۷ مورد فعالیت در حوزه پیشگیری داشتهاند و بسیار حیاتی است که شهروندان و مدیران اماکن، تجهیزات اطفاء حریق موجود در آپارتمانها و اماکن خود (مانند کپسولها و سیستمهای اعلام حریق، لوله های خشک نواری”بهمرا تجهیزات”) را به صورت منظم نگهداری و بازدید و بازرسی کنند. این تجهیزات، در دقایق اولیه آتش سوزی و حوادث، دستیار مهم آتشنشانان تا زمان رسیدن تیمهای عملیاتی پشتیبان هستند که میتوانند از گسترش و پیشروی آتش جلوگیری کنند.
گامی به جلو برای ایمنی رشت
سازمان آتشنشانی رشت با جدیت در تلاش است تا با توسعه آموزش، نوسازی تجهیزات و افزایش پوشش ایستگاهها، شهری ایمنتر را برای شهروندان به ارمغان آورد و از مردم خواسته تا با رعایت کامل اصول ایمنی و همکاری در باز نگه داشتن مسیرها، یاریگر نیروهای عملیاتی در مأموریتهای حساس باشند و موارد ایمن و نا ایمن محیط اطراف خود را بشناسند.
همین گزارش حاکی است: در آبان ماه سال جاری ۳۴۴ مورد حریق، حادثه و خدمات ایمنی پوشش داده شد که با رقم کاهشی نسبت به مشابه سال گذشته ۳۵ خانه و ۷ مغازه در آتش سوخت که تنها ۲۳ درصد خانه های آتش گرفته دارای بیمه آتش سوزی بودند و ۴۶ درصد خانه ها بعلت اتصال در سیستم سیم کشی برق آسیب دیدند و آمارها نشان می دهد در مجموع عملیات های محوله به این سازمان ۸۵ شهروند نجات، ۲۰ تن مجروح و ۳ تن فوت کردند.
انتهای پیام

