به گزارش گیل مانا، محمدرضا رستمی، شامگاه پنجشنبه ۱۷ اسفندماه در جمع خبرنگاران در خصوص اعتبارات استان در سال جاری و همچنین اقدامات این سازمان با اشاره به اینکه سهم گیلان در بودجه ۱۴۰۲، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب برای استان گیلان در نظر گرفته شده بود که جذب شد.
وی افزود: از این رقم حدود ۴ هزار میلیارد تومان آن از ردیفهای استانی است که نسبت به سال ماقبل رشد حدود ۷۴ درصدی را نشان میدهد. به بیان دیگر از جدول (۱۰ ج) که جدول سهم استانی است، سهم ۴ درصدی را جذب کردیم و باتوجهبه اینکه از لحاظ جمعیت ۲ درصد جمعیت کشور و از لحاظ مساحت کمتر از یک درصد مساحت کشور را دارا هستیم، سهم ۴ درصدی مناسب به نظر میرسد؛ اما کفاف نیاز استان را نمیدهد و برای توسعه استان، اعتبارات بیشتری نیاز است.
تخصیص ۱۰۴ درصدی اعتبار هزینهای در یازده ماهه سال جاری
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی گیلان در مورد میزان تخصیص، گفت: آخرین تخصیص اعتبارات عمرانی (تملک داراییهای سرمایهای) که طی ۱۱ ماه سال جاری داشتیم حدود ۵۰ درصد و اعتبارات هزینهای (حقوق و مزایای کارکنان دولت و اداره امور دستگاه های اجرایی ) خوشبختانه حدود ۱۰۴ درصد بوده است.
رستمی افزود: البته تا پایان سال فرصت داریم و قرار شد دولت اعتباراتی را تامین کند بنابراین میزان تخصیص در سال جاری بالاتر خواهد رفت چون اواخر سال معمولاً منابع درآمدی دولت بیشتر و میزان تخصیص ها نیز بیشتر می شود.
وی تصریح کرد: پیش بینی میشود که تخصیص به بالای ۷۰ درصد برسد. در همین راستا کمیته جذب را از ماه های پیش فعال کردیم تا از حداکثر منابع مربوط به استان بهره مند شویم. در ضمن مجوز استفاده از صندوق توسعه با همراهی بانک مرکزی نیز موجب خواهد شد تا به استانها کمک بیشتری بشود.
توزیع اعتبارات شهرستانی بر اساس دو شاخص جمعیت و محرومیت
وی تصریح کرد: در مورد توزیع اعتبارات نیز باتوجهبه قوانین مرتبط از جمله قانون بودجه و قانون برنامه ششم وقتی اعتباراتی در مجلس شورای اسلامی مصوب و سهم استانها مشخص میشود، سازمان مدیریت و برنامهریزی استانها موظف هستند بر اساس دو شاخص جمعیت و محرومیت، اعتبار را بین شهرستانها باتوجهبه فصول مختلف توزیع کرده و در کمیته برنامهریزی شهرستان باتوجهبه اولویتهای سند آمایش سرزمین، پروژهها با محورهای مختلف کشاورزی، گردشگری و… مشخص میشوند، همچنین در خصوص مهار آبهای سطحی و نظایر آن نیز اعتبار تخصیص میباید.
پیگیری و تلاش برای جذب اعتبارات استان
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی گیلان خاطرنشان کرد: سال قبل با اهتمامی که شد اعتباری برگشت داده نشد و امسال نیز زودتر اقدام کردیم و به پروژههایی که نیاز به مجوز ماده ۲۳ داشت فرصت دادیم تا یا اعتبار را جذب کنند و یا اعتبار با تعیین تکلیف در کمیته شهرستان به پروژه دیگری تخصیص یابد تا زمان از دست نرود.
نظارت بیشتر بر پروژهها
رستمی با تأکید بر اینکه سال آینده نظارت بیشتری توسط کارشناسان سازمان مدیریت و برنامهریزی گیلان بر پروژههای استانی انجام خواهد گرفت، در پاسخ به سؤالی در همین مورد گفت: بیشتر از قبل پیشرفت فیزیکی همه پروژهها توسط همکاران مرتبط در سازمان و همچنین همکاران شورای فنی استان بررسی و نظارت خواهد شد و سپس در کمیته جذب، گزارشها بررسی خواهند شد؛ بنابراین عملکرد دستگاهها در مورد اجرای دقیق و بهموقع پروژهها بررسی خواهد شد و در صورت قصور، از ابزارهای قانونی برای تسریع در کار استفاده خواهد شد.
سهم گیلان از تهاتر نفت
وی در پاسخ به این سؤال که سهم گیلان از تهاتر نفت چقدر است، گفت: یک سری از پروژهها بهصورت ملی است و تهاتر نفت بهصورت ملی انجام میشود. یعنی دستگاههایی که اعتبارات ملی دریافت میکنند بهصورت تهاتر نفت هم میتوانند کار کنند؛ مانند احداث بزرگراه، سدها، راهآهن. یعنی در وزارتخانههای مرتبط بخشی از منابع لازم چنین پروژههایی (باتوجهبه ماتریسهای تخصصی مرتبط) میتواند از تهاتر نفت تأمین میشود.
رفع دغدغه شالیکاران
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی گیلان در پاسخ به اینکه سازمان مدیریت و برنامهریزی استان برای خرید برنج از کشاورزان که در انبارها مانده، چه تدابیری اندیشیده است، خاطرنشان کرد: کمیته اشتغال و سرمایهگذاری استان با اهتمام ویژهای، فراتر از فعالیت عادی، کار را پیگیری میکنند.
رستمی یادآور شد: در سفر آقای دکتر منظور به گیلان نیز نمایندگان محترم و استاندار محترم روی موضوع برنج و چای و برطرفکردن دغدغههای چایکاران و شالیکاران خیلی تأکید داشتند. در مورد چای خوشبختانه تعهدات دولت انجام شد و در مورد شالیکاران نیز سازمان تعاون روستایی و سازمانهای مربوطه را فعال کردند (و یا تسهیلاتی به شرکتها و مؤسساتی که میتوانستند در این زمینه اقدام کنند داده شد). آن زمان (دیماه) ۴۰۰ هزار تن برنج در انبارها مانده بود ولی از آن موقع با تدبیری که اندیشیده شده و خوشبختانه روزانه ۵ هزار تن برنج (از محل تسهیلات و صندوق تعاون روستایی) توسط فروشگاه های بزرگ و یا خریداران بزرگ برای عرضه در فروشگاه ها، رستوران ها، شرکت ها و یا ارسال به استان های دیگر خریداری شده و می شود که با این کار ۴۰۰ هزار تن برنج در انبارها در حال حاضر به ۲۰۰ هزار تن رسیده است. البته باتوجهبه ظرفیت خرید، نگهداری و توزیع برنج این فرایند ادامه دارد.
وضعیت سدهای استان
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی گیلان، در خصوص این مطلب که نظارت بر اجرای طرحهای عمرانی از وظایف سازمان مدیریت است و باتوجهبه اینکه گیلان استانی، کشاورزی است برای تکمیل سدهای لاستیکی و دیگر سدها چه اقداماتی شده، پاسخ داد: باتوجهبه اعتبارات گیلان در سال جاری، برای فصل کشاورزی استان ۶۳۷ میلیارد تومان اعتبار اختصاص دادیم که از این رقم ۵۰۲ میلیارد تومان برای مهار آب ها (سدهای لاستیکی، سربندها و شبکه های آبرسانی) بوده است. الان نیز ۵ تا سد اصلی در استان داریم که تقریباً بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند؛ از جمله سد دیورش، پلرود، سدشهر بیجار، لاسک و دیلمان. منتهی همین سدها نزدیک به هزار میلیارد برای آبگیری و تکمیل شبکه نیاز دارند.
وی با بیان اینکه سد دیورش حدود ۷۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: طبق برآوردی که شده سد دیورش حدود ۳۸۵ میلیارد تومان لازم دارد تا به اتمام رسیده و تکمیل شود.
بهرستمی با تأکید بر اینکه سدهای استان دومنظوره هستند، افزود: آب این سدها هم برای کشاورزی و هم برای شرب مورداستفاده قرار خواهند گرفت. ۶ سد لاستیکی هم داریم. که بعضی صد درصد به اتمام و بخشی از آن به بهره برداری رسیده مانند فخرآباد و بقیه سدهای لاستیکی نیز با اهتمام و پیگیری سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، وزارتخانه مربوطه و سازمان مرتبط استانی انشاالله به زودی تکمیل شوند. چون بحث آب در استان اولویت دارد و دستگاه های مرتبط استانی برای جذب اعتبارات لازم، فعال هستند.
پایان پیام/