• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 4 October - 2024
1
نماینده ولی فقیه در گیلان:

توجه به اهمیت نقش ائمه جماعت در احیای مساجد ضرورت دارد/اخذ شناسه ملی مساجد در گیلان پیگیری شود

  • کد خبر : 9364
  • 01 مرداد 1403 - 16:10
توجه به اهمیت نقش ائمه جماعت در احیای مساجد ضرورت دارد/اخذ شناسه ملی مساجد در گیلان پیگیری شود
نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت، بر ضرورت توجه به اهمیت نقش ائمه جماعت در احیای مساجد، تاکید کرد.

به گزارش گیل مانا، آیت الله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت امروزدر نشست با اعضای ستاد امور مساجد استان، با تسلیت ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان، امام حسین(ع)، راهبردهای مدیریت و امور مساجد را تشریح کرد.

وی با بیان اینکه مسجد یکی از پایگاه های اصلی در انقلاب اسلامی بوده و هست؛ اظهار کرد: ما پیروزی انقلاب اسلامی را مدیون مسجد و اهالی مسجد هستیم زیرا همه ی کسانی که از انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری حمایت می کنند؛ اهل مسجد هستند.

امام جمعه رشت با اشاره به اینکه جایگاه مسجد بر کسی پوشیده نیست؛ خاطرنشان کرد: سیاری از تصمیم گیری ها از مساجد اتخاذ می شود؛ بنابراین، مسجد یک پایگاه محوری در نظام اسلامی محسوب می‌شود.

وی به اهمیت جایگاه مسجد نزد مردم اشاره کرد و گفت: مسجد برای مردم خیلی اهمیت دارد به طوری که به هر جا که سفر کنند اولین پرسششان این است که مسجد کجاست؟!.

آیت الله فلاحتی با تشریح کارکردها و فعالیت های مختلف نهادها در مسجد، ادامه داد: مسجد از شئون جامعه اسلامی و سنگر یست که نباید خالی نگاه داشته شود.

نماینده ولی فقیه در گیلان خطاب به اعضای ستاد امور مساجد در استان اظهار کرد: متولیان مساجد برای بهبود در روند کار و تقسیم کار ایین نامه تدوین کنند و وظایف هر یک از بخش های مسجد را به مسئولان آن قسمت ابلاغ نمایند به طور مثال، در مورد هیات امنا، پایگاه مسجد، امام جماعت مسجد، موقوفات وغیره آیین نامه تدوین و ابلاغ شود.

وی با تاکید بر سامان دهی آمار و اطلاعات مساجد موجود در رشت، افزود: در این راستا نقاط مثبت در قالب انتقال تجارب در اختیار دیگر قسمت های مسجد قرار گیرد.

وی با اشاره به اهمیت نقش مسجد در تحقق حاکمیت اسلامی، تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گیری حاکمیت دینی، شناخت و تبیین نقش مسجد به‌عنوان یکی از مهمترین نهادهای سیاسی-اجتماعی اسلامی در جامعه اهمیت پیدا کرده است.

امام جمعه رشت با تاکید بر اینکه اعضای ستاد امور مساجد این مساله این را در قالب آیین نامه تدوین و ابلاغ کنند که مسجد نباید وراثتی باشد.

وی همچنین تاکید کرد: اعضای ستاد امور مساجد، در انتخاب امام جماعت موقت، شورای مسجد و اعضای هیات امنای مسجد را مطلع کنند.

نماینده ولی فقیه در گیلان، با بیان اینکه اعضای ستاد درصورت دریافت هر گونه گزارش، شتابزده عمل نکنند، خاطرنشان کرد: در اینگونه موارد باید پس از رصد و بررسی کامل وارد عمل شد.

وی با اشاره به اهمیت نقش امام جماعت در احیای مساجد گوشزد کرد؛ امام جماعت باید به ظرافت و حساسیت جایگاه خود اگاه بوده و در همه وظایف محوله به درستی ایفای نقش کند.

آیت الله فلاحتی، تصریح کرد: ائمه جماعت در مساجد باید به همه شئون و قوانین مسجد متعهد و پایبند بوده و با مردم نیز به درستی ارتباط برقرار نماید.

وی بر حفظ وحدت و یکپارچگی بین هیات امنا و اعضای مسجد نیز تاکید کرد و گفت: پخش سه وقت اذان برای مساجد ضروریست و در غیر اینصورت این یک نمره منفی برای اعضای مسجدی که اذان پخش نمی کند؛ منظور می شود.

آیت الله فلاحتی با اشاره به اینکه مساجد اذان صبح را با صدای کم پخش کنند، ادامه داد: به منظور رعایت احوال و رفاه مردم ، بهتر است سخنرانی ها از پشت بلندگوی مسجد پخش نشود.

وی با بیان اینکه پسندیده است که مساجد یک ساعت قبل از اذان و یک ساعت بعد از نماز به روی مردم باز باشند، اظهار کرد: همچنین در صورت برگزاری مجالس ختم برای مردم در مساجد، امام جماعت مکلف نیست سخنران اصلی ان مجلس باشد و مردم در انتخاب سخنران و واعظ برای مجلس خود مختارند و می توانند در این راستا فقط از فضای مسجد استفاده کنند.

*اخذ شناسه ملی مساجد در گیلان پیگیری شود

امام جمعه رشت، با تاکید بر ضرورت امام جماعت پروری در مدارس، خاطر نشان کرد:در این راستا باید از طلبه هایی که معمم شده اند در مدارس استفاده شود.

وی بر تهیه شناسه ملی برای مساجد در سطح استان تاکید کرد و گفت: اخذ شناسه ملی حلال برخی از مشکلات مساجد است که باید پیگیری شود.

آیت الله فلاحتی در پایان خواستار برگزاری حداقل یک جلسه بصورت ماهانه، توسط اعضای ستاد امور مساجد در استان با امام جمعه رشت شد.

پایان پیام/

لینک کوتاه : http://gilmana.ir/?p=9364

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.