• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 4 October - 2024
3

یادداشت| نقش حجاب و آثار نورانی آن از منظر قرآن کریم

  • کد خبر : 4152
  • 23 مرداد 1402 - 19:52
یادداشت| نقش حجاب و آثار نورانی آن از منظر قرآن کریم
پوشش و لباس هر انسانی پرچم کشوری وجودی اوست. پرچمی که او بر در خانه وجودش نصب کرده و با آن بیان می‌دارد که از کدام فرهنگ تبعیت می‌کند.

به گزارش گیل‌مانا، فاطمه واسع‌حقدوست کارشناس ارشد روانشناسی مرکز مشاوره آرامش پلیس گیلان، پیشینه حجاب و پوشش انسان به قدمت تاریخ آفرینش اوست. حجاب و پوشش بارزترین نشانه فرهنگی و نماد ملی است که به سرعت تحت تاثیر سایر پدیده‌های فرهنگی قرار می‌گیرد. یکی از عوامل مهم سلامت روحی و رو روانی جامعه اسلامی، روی آوردن بانوان به مصادیق حجاب برتر است.

همواره اصل گرایش فطری زنان به پوشش که با توجه به آیات و روایات قابل استدلال بوده و عقل نیز مؤید آن است، سرلوحه‌ بحث تاریخچه و پیشینه‌ حجاب قرار می‌گیرد. یکی از سؤالاتی که در مورد حجاب مطرح می‌شود این است که آیا در قرآن نیز به مسئله حجاب اشاره شده است؟ آیه ۳۱ سوره نور، یکی از آیاتی است که در آن به حجاب و پوشش زنان تأکید بسیاری شده است که این‌گونه بیان می‌دارد “به زنان با ایمان بگو، دیدگان خود را از هر نامحرمی فرو بندند و پاکدامنی ورزند و زیورهای خود را آشکار نگردانند”. پوشش و حجاب از منظر قرآن، هم برای زنان و هم مردان کاربردهایی دارد که به اهداف آن در آیات اشاره شده است. در ابتدا هدف اول، پوشاندن بدن و زشتی‌های بدن انسان است که در آیه ۲۶ سوره مبارکه اعراف این‌گونه اشاره شده است “ای فرزندان آدم، براستی ما لباسی که برای پوشاندن بدن شما باشد، فرستاده‌ایم. هدف دوم، زینت، زیبایی و حسن حال است که در ادامه همان آیه می‌فرماید: لباس‌هایی که تن را بیاراید برای شما فرستاده‌ایم، لباس تقوا نیکو‌ترین جامه‌است. هدف سوم حجاب و پوشش طبق آموزه‌های قرآن کریم، حفظ و نگهداری از گرما و سرما است. همچنین در آیات ۲۶ و ۸۱ سوره مبارکه اعراف و سوره مبارکه نحل اشاره شده و می‌فرماید که پوشش انسان را در گرما و سرما نگهداری می‌کند. هدف چهارمی که قرآن کریم در خصوص اهمیت حفظ حجاب بیان می‌کند، محافظت بدن از صدمات جنگ، بلاها، سختی‌ها و خطرات است. باتوجه به شأن و نزول تمام آیاتی که در راستای نقش حجاب در قرآن کریم نازل شده است را می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که حجاب اسلامی ابعاد گسترده‌ای دارد و یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین ابعاد آن، حجاب درونی یا باطنی و ذهنی است که فرد درهنگام مواجه با گناه و فساد از طریق عقاید و ایمان راسخ درونی، برخورد می‌کند. اساساً این حجاب درونی و عقیدتی به منزله‌ی سنگ بنای دیگر حجاب‌ها از جمله حجاب و پوشش ظاهری است، زیرا افکار و عقاید انسان، شکل دهنده‌ی رفتار‌های اوست. بین حجاب و پوشش ظاهری و بازداری، تأثیر متقابل است، بدین‌ترتیب که هرچه حجاب و پوشش ظاهری بیشتر و بهتر باشد، این نوع حجاب در تقویت و پرورش روحیه‌ی باطنی و درونی عفت تأثیر بیشتری دارد.

پایان پیام/

لینک کوتاه : http://gilmana.ir/?p=4152

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.