• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 5 October - 2024
1

پیش‌بینی برداشت مکانیزه برنج در سطح ۱۹۰ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان

  • کد خبر : 2198
  • 31 خرداد 1402 - 8:03
پیش‌بینی برداشت مکانیزه برنج در سطح ۱۹۰ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: برداشت مکانیزه برنج در سال زارعی در سطح ۱۹۰ هزار هکتار برنامه‌ریزی شده‌است.

به گزارش گیل‌مانا، صالح محمدی با بیان اینکه نشاء برنج در استان تقریبا به پایان رسیده و ۲۳۸ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان زیرکشت محصول برنج رفته است، اظهار کرد: با توجه به تجربه سال گذشته اتفاقات خوبی در ارتباط با مدیریت آب کشاورزی در استان شاهدیم به انجام رسیده وباید تا پایان فصل کشاورزی تداوم یابد.

وی با اشاره به تدوین تقویم زراعی با توجه به مشکلات مربوط به کم آبی و مدیریت مصرف بهینه آب در شالیزارها در سال زراعی جدید گفت: فرهنگ استفاده از تقویم زراعی در بین کشاورزان گیلان ارتقا یافت، سال گذشته ۷۵ درصد انطباق فرهنگ تقویم زراعی در کشت و کار برنج داشتیم اما بر اساس ارزیابی ها در سال زراعی جدید این میزان به بیش از ۸۰ درصد رسیده‌ است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه ۱۷۲ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان از طریق شبکه سد سفیدرود و بقیه از خارج شبکه آب آبیاری می شوند، اضافه کرد: نیاز آبی شالیزارهای استان ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب است که بخشی از سد سفیدرود “۷۱ درصد” و قسمتی دیگر از سایر منابع ” ۲۹ درصد” تامین می شود.

محمدی با تشریح اقدامات جهاد کشاورزی گیلان برای عبور از تنش آبی و تشکیل ستاد مقابله با کم آبی در استان، اظهار کرد: با این وجود همچنان برای ادامه راه و پایان کار کشت و کار برنج در استان به همکاری کشاورزان و تلاش‌ها برای مدیریت منابع آب نیاز است.

وی با اشاره به توزیع بذر اصلاح شده برنج در سال زارعی جاری بر اساس تقویم زراعی اظهار کرد: هزار و ۷۵۰ تن بذر گواهی شده برنج در سال جاری مقاوم به تنش آبی اعم از آنام، گیلانه، رش، گیلار، کیان و شیرودی تولید شد که هزار و ۵۰۰ تن توزیع شده‌است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در ادامه با تشریح افزایش نفوذ مکانیزاسیون در عرصه‌های شالیزاری و با بیان اینکه استفاده از روش مکانیزاسیون در کاهش هزینه‌های کشت و سرعت کار نقش مهمی دارد، افزود: در سال زراعی جاری ۱۸۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان به روش مکانیزه کشت شد.

وی با بیان اینکه برای برداشت مکانیزه برنج در سال زارعی در سطح ۱۹۰ هزار هکتار برنامه‌ریزی شده‌است، خاطر نشان کرد: هم اینک مشاهده خوشه‌های برنج در اراضی شالیزارهای املش و رودسر گزارش شده‌ است.

پایان پیام/

لینک کوتاه : http://gilmana.ir/?p=2198

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.