• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 5 October - 2024
1

کسب احساس امنیت و ارزشمند بودن کودکان با بازی

  • کد خبر : 1968
  • 18 خرداد 1402 - 18:11
کسب احساس امنیت و ارزشمند بودن کودکان با بازی
بازی فعالیتی بدنی یا ذهنی است که به منظور سرگرمی، تفریح و تخلیه انرژی و بدون توجه به نتیجه نهایی و برای ایجاد شادی و نشاط انجام می شود که کسب احساس امنیت و ارزشمند بودن کودکان را در پی دارد.

به گزارش گیل مانا،  مریم روشندل – زندگی صنعتی با وجود خدمات شایانی که به بشر کرده است، عوارضی را نیز به وجود آورده که شاید مهمترین آنها از دیدگاه تندرستی، فقر حرکتی باشد که تناسب اندام را از افراد دور و به جای آن چاقی را جایگزین کرده است.

در سال‌های اخیر افزایش قابل توجه‌ی بی‌تحرکی در دوره‌ی بزرگسالی اتفاق افتاده که حتی در  کودکان و نوجوانان نیز قابل مشاهده است. به نظر می‌رسد که این قبیل رفتارها، ارتباط نزدیکی با تجارب حرکتی و برنامه‌های تمرینی داشته و به سطوح هماهنگی حرکتی، اضافه وزن و چاقی، به ویژه در سال‌های اولیه‌ی زندگی اشاره دارد.

کاهش فعالیت‌بدنی در کودکی باعث چاقی می‌شود که با نشانه‌های منفی روانی- اجتماعی و بدنی در دوره‌های بعدی زندگی نمایان می‌شود. به همین دلیل این نیاز احساس می‌شود که مهارت‌های حرکتی و ورزشی در کودکان گسترش یابد، از آنجایی که پایه و اساس مهارت‌های حرکتی و ورزشی در  اوایل  کودکی  شکل  می‌گیرد و بستگی زیادی  به توانایی‌های ادراکی-حرکتی کودکان دارد، این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است.

افزایش انرژی دریافتی و تغییرات به وجود آمده در سبک زندگی کودک از نظر حرکتی، سرگرمی‌های بدون تحرک، جایگزینی بازی‌های کامپیوتری به جای فعالیت‌های حرکتی، آپارتمان‌نشینی و عوامل دیگر سبب کاهش آمادگی جسمانی در کودکان شده، از این رو اهمیت به بازی در کودکان بسیار حائز اهمیت است.

مربی بازی و ورزش کودکان در گفتگو با خبرنگار گیل مانا با اشاره به ضرورت بازی برای کودکان، اظهار کرد: بازی در بیان افکار، احساس، مهارت حل مشکلات، تقویت اعتماد به نفس و روحیه استقلال طلبی، کسب احساس امنیت و ارزشمند بودن، برآورده کردن نیازهای حسی حرکتی، تخلیه انرژی و کمک به رشد تفکرات وخلاقیتهای کودک بسیار ضروری است.

نازآفرین روشنفکر با بیان اینکه عنصر اصلی رشد حرکتی، مهارت‌های حرکتی بنیادی است که در زمره حرکات درشت محسوب می‌شوند، افزود: این یعنی حرکاتی که وابسته به عمل عضلات بزرگ بدن‌اند،این مهارت‌ها به الگوهای حرکتی هدفمند اشاره می‌کنند و اوایل کودکی بر اثر بالیدگی جسمانی و آموزش و تمرین رشد می‌کنند و پیش نیاز بازی‌ها و حرکات تخصصی‌ترند.

وی با تاکید بر اینکه توجه به نیاز کودک برای بازی کردن در تمام جوامع بشری رایج بوده است، گفت: این مهم در کشور ما از گذشته‌های دور، موجب پیدایش بازی‌های بومی – محلی شده و بسیاری از این بازی‌ها هنوز هم در نقاط مختلف کشور رایج است.

این کارشناس ورزش با بیان اینکه بازیهای بومی – محلی متناسب برای تمام سنین و از بازیهای کم هزینه محسوب می شود، تاکید کرد:در کشور ما تنوع بازی‌های بومی محلی بسیاری وجود دارد به طوری که کودکان می‌توانند با نهایت آزادی و بدون مقید بودن به مکان، زمان و ابزار پیچیده به انجام این بازی‌ها که با فرهنگ و سنن و وضعیت اقلیمی هر منطقه طراحی شدند به شادی و نشاط بپردازند.

روشنفکر گفت: یکی از ویژگی‌های مهم بازی‌های بومی – محلی، استفاده از ابزار و امکانات محل زندگی و عدم نیاز به تجهیزات خاص است.

وی افزود: خانواده ها باید به این مهم توجه داشته باشند که براساس نیاز کودکان و با توجه به امکانات خود می توانند بازیهای متنوعی را در کنار فرزندانشان تجربه کنند و لذت ببرند.

روشنفکر درباره تعریف بازی، گفت: بازی فعالیتی بدنی یا ذهنی است که به منظور سرگرمی، تفریح و تخلیه انرژی و بدون توجه به نتیجه نهایی و برای ایجاد شادی و نشاط انجام می شود.

وی با بیان اینکه به گفته دانشمندان بازی مدرسه ی بزرگی است که کودک در آن پرورش می یابد و برای زندگی کردن آماده می شود، تاکید کرد: در بازی با کودکان چهار قانون مهم از زبان کودکان وجود دارد که در بسیاری از موارد از دید پدر و مادر پنهان می ماند.

مربی بازی و ورزش کودکان افزود: کودکان در بازی با والدین گاها این مهم را به عنوان میزان ارزیابی برای دوست داشتنشان قلمداد می کنند و یا در مواردی آن را ملاک میزان توجه به خودشان می دانند و اگر به کودکان توجه نشود دچار اضطراب می شوند و اگر به میزان دلخواه رضایت از بازی و وقت گذراندن با شما دست نیابند به اصطلاح با اعصاب شما بازی می کنند.

روشنفکر دنیای کودکان را زیبا عنوان کرد و ادامه داد: تمام دنیای کودکان بازی است، با بازی بسیاری از موارد مهم را می توان به کودکان آموزش داد و رفتار های غلط را اصلاح کرد، به تمایلات کودکان توجه کنید، مهارت های متناسب با سن را آموزش دهید، بر لذت تاکید و رفتار ناسالم را منع کنید.

وی  از والدین خواست بستر مناسب را برای فرزندان خود در منزل یا بیرون از منزل فراهم کنند تا کودکان بتوانند با بازی کردن نیازهای عاطفی و اجتماعی و از همه مهمترین حرکتی خود را برطرف نمایند و افزود: مراکز تخصصی ورزش و بازی برای کودکان که از مربیان متخصص و متعهد استفاده می کنند می تواند یکی از گزینه های مناسب برای برآورده کردن این نیاز مهم باشد.

پایان پیام/

لینک کوتاه : http://gilmana.ir/?p=1968

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.