• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 5 October - 2024
2
مدیرکل میراث فرهنگی گیلان خبرداد:

اجرای طرح احیاء بناهای تاریخی ثبتی گیلان

  • کد خبر : 1316
  • 06 اردیبهشت 1402 - 0:02
اجرای طرح احیاء بناهای تاریخی ثبتی  گیلان
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان با اشاره به اجرای احیای بناهای تاریخی تخریب شده، گفت:طرح احیاء آخر اردیبهشت و همزمان با روز جهانی موزه و بزرگداشت هفته میراث‌فرهنگی آغاز می‌شود.

به گزارش گیل مانا، ولی جهانی در جمع خبرنگاران درباره طرح احیاء بناهای تاریخی ثبتی استان گیلان، اظهار کرد: با توجه به اینکه در دوره‌های مختلف بناهای تاریخی ارزشمندی ساخته شده و با گذشت زمان به دلایل مختلف تخریب شده‌اند، در صورت تمایل مالکان بخش خصوصی یا دولتی بناها با صدور مجوز احیاء و همکاری‌های لازم از سوی این اداره کل می‌توانند نسبت به احداث و باززنده سازی بناها اقدام کنند.

جهانی با اشاره به اینکه برخی از بناهای نادر از جمله عمارت شمس العماره شهر بندر انزلی، سردرب ورودی گذرگاه تاریخ در منجیل، عمارت دارالحکومه در میدان شهرداری رشت، سینما بلدیه در باغ ملی لاهیجان، امامزاده دستخط مربوط به دوره سادات کیایی در میدان شهرداری رودسر با توجه به اسناد و مدارکی که در اثر کاوش های باستان شناسی بدست آمده و … با توجه به اینکه اسناد و مدارک این گونه بناها در ارشیو اداره کل موجود می باشد می تواند برای شهروندان خاطرات گذشته را تداعی کند.

وی گفت: بازسازی و احداث ساختمان شمس العماره یا امثالهم می تواند در رونق صنعت گردشگری در سال مهار تورم و رشد تولید بسیار موثر باشد و برای تحقق این مهم در صورت که شهرداری ها، فرمانداری ها ، دستگاه‌های اجرایی و یا مالکان خصوصی صدور مجوز و همکاری لازم از سوی اداره‌کل صورت می پذیرد.

جهانی، طرح مذکور را شامل حال تک بناهای داخل بافت تاریخی یا ثبتی دانست و اظهار داشت: طرح احیاء آخر اردیبهشت و همزمان با روز جهانی موزه و بزرگداشت هفته میراث‌فرهنگی آغاز و جزییات آن در اختیار علاقمندان قرار می گیرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان با اظهار امیدواری نسبت به استقبال از طرح احیاء،گفت: زنده نگهداشتن سنت‌های گذشته و نوستالوژیک شهروندان، توسعه و رونق گردشگری بخشی از اهداف پیش روی اجرای طرح احیاء بناهای تاریخی ثبتی استان گیلان است.

پایان پیام/

لینک کوتاه : http://gilmana.ir/?p=1316

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.