• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 4 October - 2024
3
رئیس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست گیلان عنوان کرد:

غذا رسانی توسط محیط بان به حیات وحش در زیستگاه های گیلان

  • کد خبر : 473
  • 24 دی 1401 - 10:08
غذا رسانی توسط محیط بان به حیات وحش در زیستگاه های گیلان
رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به اینکه زیستگاه های طبیعی استان غذای حیات وحش را تامین می کند، گفت: غذا رسانی در زیستگاه ها توسط بیش از ۲۰۰ محیط بان و نیروهای حفاظت محیط زیست پیگیری می شود.

به گزارش گیل مانا، حسین علی نژاد امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه غذارسانی به حیات وحش را توصیه نمی کنیم ، اظهار کرد: با شروع سرما و برودت حیات وحش مهاجرت های عمودی را آغاز می کنند و از ارتفاعات به سمت پایین می آیند در این میان از روستانشینان حاشیه جنگل ها می خواهیم شکار نکنند و شکارچیان غیر مجاز را معرفی کنند.
وی افزود: حیات وحش آموخته است چگونه در سرما ایستگاه‌هایش را تغییر دهد لذا مهاجرت های عمودی به ارتفاعات پایین‌تر که برف نیست آغاز می شود و در دره ها پناه می گیرند.
رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه هنوز وضعیت برف و یخبندان بحرانی نشده است، اضافه کرد: بطور کلی هیچ گونه غذارسانی توسط مردم در سطح شهر و زیستگاه های طبیعی توصیه نمی شود چون آنان از تخصص کافی برخوردار نیستند؛ غذادهی جا و مکان مشخص دارد که باید توسط کارشناسان و محیط‌بانان و به تشخیص آنان انجام شود.
علی نژاد گفت: زیستگاه های طبیعی استان بقدری غذا دارند که حیات وحش را تامین کنند؛ هنوز به وضعیت بحرانی نرسیدیم اگر وضعیت بحرانی شود حتما غذا رسانی در زیستگاه ها توسط بیش از ۲۰۰ محیط بان و نیروهای حفاظت محیط زیست پیگیری می شود.

وی اظهار کرد: بنابراین بهتر است مردم قبل از اینکه بخواهند کاری انجام دهند با محیط‌بانان و ادارات محیط زیست شهرستان های استان هماهنگ باشند تا هم حیات وحش و هم مردم آسیب نبینند.
علی نژاد از مردم خواست در زمان برخورد با حوادث زیست محیطی یا مواجه شدن با حیوانات وحشی در وهله نخست محیط را آرام نگه دارند و از هرگونه استرس وارد کردن، غذا دادن و متواری کردن حیوان خودداری کنند و بلافاصله با آتش نشانی و یا شماره شبانه روزی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان ۳۳۸۲۴۶۲۶ با پیش شماره ۰۱۳ تماس بگیرند.
رئیس اداره نظارت بر حیات وحش گیلان تاکید کرد: شماره ۱۵۴۰ برای رسیدگی به شکایات است و شاید زمان ببرد اما در صورت فوریت و نیاز به رسیدگی فوری با شماره اداره کل حفاظت محیط زیست تماس گرفته شود.

گیلان یکی از کوچکترین استان‌های ایران است، همین خطه کوچک سومین استان پر تراکم بعد از تهران و البرز است ۳۴ درصد گیلان جلگه و مابقی کوهپایه یا کوهستان است بخش اعظم جمعیت در جلگه سکونت دارند.

گیلان دارای پتانسیل های ملی و جهانی است ۶۰ گونه پستاندار چون پلنگ، شوکا (گوزن مینیاتوری)، خرس قهوه ای و فک بخشی از تنوع زیستی استان است؛ پرندگان یکی از مهمترین شاخص های حیات وحش در دنیاست تعداد ۵۳۳ گونه پرنده در ایران داریم ۶۰ درصد از پرندگان کشور در این خطه مشاهده می شود و ۲۰ ایستگاه تالابی و سه تالاب مهم بین المللی انزلی، پارک ملی بوجاق و امیرکلایه در استان وجود دارد.

در روزهای برفی معمولا گونه‌های مختلفی از جمله کل، بز، قوچ، میش و حتی گوشتخوارانی مانند روباه، گرگ و شغال به مناطق مسکونی نزدیک می‌شوند؛ وحشی بودن خوی طبیعی حیات وحش است پس مراقب خود و آنها باشیم.

پایان پیام/

لینک کوتاه : http://gilmana.ir/?p=473

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.